İslam Tarihi Testi – Test 2

Ders: Tarih 9

Ünite: İslam Tarihi ve Uygarlığı Ünitesi

Konu: İslam Tarihi ve  Uygarlığı Ünitesi Test Çözümü

İslam Tarihi Testi – Test 2

1.    İslamiyet öncesi Arabistan'ın dinsel ekonomik ve siyasal durumu için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A)  Bizans ve Sasani baskısının varlığı

B)  Göçebe yaşantının yaygın olduğu

C)  Siyasal birliğin bulunmadığı

D)  Putperestliğin yaygın olduğu

E)  Ekonomik hayatın yalnızca tarıma dayandığı

 

 

2.    İslamiyet’in ortaya çıktığı ilk dönemlerde resim, heykel yasaklanmışken daha sonra Emevi ve Abbasi saraylarında portreler dahil olmak üzere çeşitli resimlere ve heykellere rastlanmıştır.

Bu değişim için;

  I.  Puta tapıcılık tehlikesi tamamen sona ermiştir.

 II.  İslamiyet’ten vazgeçilmiştir

III.  Değişik kültürlerin etkisinde kalınmıştır.

IV. Sanata verilen önem artmıştır.

yargılarından hangilerine ulaşılabilir?

A)  I ve II

B)  I, II ve III

C)  I ve III

D)  I ve IV

E)  I, III ve IV

 

 

3.    Hz. Muhammed döneminde yapılan Hudeybiye Antlaşması'nda Mekkelilerin isteği üzerine "Mekkelilerden reşit olmadan Müslümanlığı kabul edenler Medine'ye alınmayacak." koşuluna yer verilmiştir. Ancak bir süre sonra Mekkeliler bu koşulun kaldırılmasını istemişlerdir.

Mekkelilerin tutumlarının değişmesi;

  I.  Peygamberin baskısı etkili olmuştur.

 II.  Antlaşma koşulu, Mekkelilere zarar vermeye başlamıştır.

III.  İslamiyet'in yayılmasının durması Mekkelileri rahatlatmıştır.

IV. Mekkelilerin antlaşma koşuluyla ulaşmak istedikleri amaçlar gerçekleşmemiştir.

yargılarından hangilerinin göstergesidir?

A)  I ve II

B)  I ve III

C)  II ve IV

D)  II ve III

E)  III ve IV

 

 

4.    Hz. Muhammed Dönemi'nde;

–    Bedir Savaşı'nda yenilen Mekkelilerden alınan ganimetin beşte biri devlete ayrılmış ve devlet hazinesi oluşturulmuş,

–    Hudeybiye Antlaşması ile Mekkeliler İslamiyet'in varlığını kabul etmiş, 

–    Hayber ve Mekke'nin alınmasıyla sınırlar genişlemiştir.

Hz. Muhammed Dönemi'ndeki bu gelişmelerin tümü gözönüne alınırsa aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?

A)  Göçebe yaşamın Arabistan'da yaygınlaştığı

B)  İslam devletinin en geniş sınırına ulaştığı

C)  Toplumların alışkanlıklarının değiştirilmesinde zorlukların yaşandığı

D)  İslam devletinin siyasal, hukuksal, ekonomik alanda güçlendiği

E)  Değişik kültürlerin etkisinde kalındığı

 

 

5.    –    Hz. Ebubekir Kur'an ayetlerini toplayarak kitap haline getirmiş,

–    Hz. Osman Kur'an-ı Kerim'i çoğaltmış, İslam merkezlerine göndermiştir.

Bu gelişmeler aşağıdakilerden hangisinin sonucu olamaz?

A)  Sınırların genişlemesinin

B)  Halifeliğin saltanat haline dönüşmesinin

C)  İbadette birliktelik sağlama gerekliliğinin

D)  Hukukta birliktelik sağlama gerekliliğinin

E)  Kur'an-ı Kerim'in kaybolma ve değişme tehlikesini önlemenin

 

 

6.    Hz. Ömer döneminde;

  I.  Bizans'tan Suriye, Filistin ve Mısır, Sasanilerden Irak ve İran alınmış,

 II.  Ülke eyaletlere ayrılmış, buralara komutan, vali ve kadılar gönderilmiş,

III.  İlk düzenli ordu kurulmuştur.

Bu gelişmelere bakılarak İslam devleti için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

A)  Sınırlarının genişlediği

B)  Hukuksal, askeri ve siyasi alanda örgütlenmenin yapıldığı

C)  Devletleşme yolunda önemli adımların atıldığı

D)  Ortadoğu'ya egemen olunduğu

E)  Mali alanda örgütlenildiği

 

 

7.    Hz. Ömer döneminde;

  I.  Bölge yöneticileri o bölge halkının istememesi halinde değiştirilmiş,

 II.  Ordu belli bir disipline bağlanmış, kışla ve karakollar kurulmuş,

      III. Devlet hazinesinin yapacağı harcamalarda adil davranması için gereken önlemler alınmış,

IV. Adalete önem verilmiş, adli örgütlenmede titiz davranılmıştır.

Bunlardan hangileri İslam dünyasında sosyal devlet anlayışının yerleşmesinde etkili olmuştur?

A)  I ve II

B)  I, III ve IV

C)  II ve III

D)  II ve IV

E)  III ve IV

 

 

8.    Hz. Osman döneminde;

–    Akdeniz'de İslam egemenliğini kurmak

–    Bizans'ın gücünü kırmak

–    Doğu Akdeniz'de İslam egemenliğini pekiştirmek

amaçlarına yönelik olarak aşağıdakilerden hangisi gerçekleştirilmiştir?

A)  Kur'an'ın çoğaltılması

B)  Emevi soyunun kayırılması

C)  Kıbrıs ve Rodos adalarının alınması

D)  İran'ın fethinin tamamlanması

E)  Azerbaycan'ın alınması

 

 

9.    Hz.Ali döneminde İslam dünyasının Hariciler, Emeviler ve Şiiler olarak bölünmesinin bazı nedenleri şunlardır:

  I.  Kabilecilik anlayışını öne çıkarmaları

 II.  Toplumsal, ekonomik koşullar

III.  Halifelik kavgaları

IV. Dini konularda yapılan farklı yorumlar

 V. Meşru düzene karşı çıkmayı öneren düşünceler

yukarıdakilerden hangisi İslam öncesindeki Arap yaşamının etkisinin göstergesidir?

A)  I

B)  II

C)  III

D)  IV

E)  V

 

 

10.    I.  Hz. Muhammed döneminde savaşta alınan ganimetin beşte biri devlet hazinesine alınmış, kalanı katılanlar arasında paylaştırılmış,

 II.  Hz. Ömer döneminde sınırların genişlemesi ile vergi düzenlemesi yapılmış,

III.  Emeviler döneminde ilk Arap – İslam parası basılmıştır.

Yukarıdakilerden hangisi İslam dünyasında, ulusal ekonomi ilkesine uygun davranıldığının doğrudan göstergesidir?

A)  I ve II

B)  Yalnız I

C)  II ve III

D)  Yalnız II

E)  Yalnız III

 

 

11.  Dört Halife döneminde;

  I.  Kur’an ayetleri kitap halinde toplanmış,

 II.  Halifeler bir tür seçimle belirlenmiş,

III.  Mezhepler ortaya çıkmış,

IV. İlk eyalet örgütlenmesi yapılmış,

 V. Afrika’da fetihler başlamıştır.

Yukarıdakilerden hangisi Dört Halife döneminin, İslam tarihinin Cumhuriyet dönemi olarak kabul edilmesine yol açmıştır?

A)  I

B)  II

C)  III

D)  IV

E)  V

 

 

12Emevilerin fetihlerle genişleyen ülkelerinde uyguladıkları politikalara ve üst yönetim kurumlarına tayin ettikleri kişilere bakıldığında bir tür Arap monarşisi görülür. Ancak bölgelerin başında bulunan yöneticiler Emevi soyundan seçildikleri gibi çoğunlukla halifenin güvenini de kazanmak durumundaydılar.

Bu bilgi Emeviler hakkında;

  I.  Arap milliyetçiliğine dayalı politika izlemişlerdir.

 II.  Soy taraftarlığı yapmışlardır.

III.  Yönetimde demokratik bir sistem kurmuşlardır.

IV. Halifenin güç ve otoritesi artmıştır.

yargılarından hangilerini doğrular?

A)  I, II ve IV

B)  I ve III

C)  II ve III

D)  II, III ve IV

E)  III ve IV

 

 

13.  Emeviler,

–    Halifeliğin seçimle belirlenmesine son verip, babadan oğula geçmesini sağlamış,

–    Arapça'yı resmi dil ilan etmiş, Arap parası kullanmış,

–    Arap olmayan Müslümanları mevali (azatlı köle) olarak kabul etmişlerdir.

Buna göre, Emevilerle ilgili olarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A)  İslam tarihinin cumhuriyet dönemini sona erdirmişlerdir.

B)  Hanedanlık sistemini benimsemişlerdir.

C)  İslam devletinde yönetim ile ilgili ilk örgütlenmeleri yapmışlardır.

D)  Arap milliyetçiliğini devlet politikası olarak benimsemişlerdir.

E)  Ümmetçi (din kardeşliği) anlayıştan uzaklaşmışlardır.

 

 

14.  Abbasi halifesi Şii devletlerin saldırısına karşı Selçuklulardan yardım istemiştir. Şii saldırılarını önleyen Selçuklular halifeyi koruma altına almışlardır. Bu gelişme halifeyi siyasi açıdan, “sultan” sanını verdiği Selçuklu hükümdarlarına bağlı hale getirmiştir.

Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A)  Abbasi halifesinin siyasi otoritesi azalmıştır.

B)  Büyük Selçuklu Devleti İslam dünyasının liderliğini üstlenmiştir.

C)  Abbasi Devleti kendisini koruyacak gücünü kaybetmiştir.

D)  Abbasi halifesi dinsel yetkilerini yitirmiştir.

E)  Halifeden “sultan” sanını alan Selçuklu hükümdarlarının monarşik güçleri pekişmiştir.

 

 

15.  Abbasilerde;

  I.  Eski Yunan ve Hellen yapıtları Arapça'ya çevrilmiş,

 II.  Halifenin siyasi gücü azalmış,

III.  Doğu ticaret yolları üzerinde denetim kurulmuş,

IV. Devletin ömrü uzamış,

 V. Vezirlik ve divan kurumları oluşturulmuştur.

Bunlardan hangileri Abbasi Devleti'nin Büyük Selçuklu Devleti koruması altına girmesinin olumsuz ve olumlu sonuçları olarak gösterilebilir?

A)  II ve IV

B)  II ve I

C)  III ve V

D)  III ve I

E)  IV ve V

 

 

16.  Abbasiler döneminde İslam uygarlığı Arapların din, dil ve hukukunu, antik Yunan'ın ve Hellenizm'in bilim ve rasyonel düşüncesini, Hintlilerin matematik ve astronomisini, İranlıların edebiyat ve yönetim gücünü kendi içinde birleştirmiştir.

Buna göre Abbasi Devleti için;

  I.  Bilim, sanat ve kültüre önem vermiştir.

 II.  İslam uygarlığının evrenselleşmesinde etkili olmuştur.

III.  İslamiyet'i en geniş sınırlarına ulaştırmıştır.

IV. İslam devletini kurumlaştırmıştır.

yargılarından hangi ikisi doğrudur?

A)  I ve II

B)  I ve IV

C)  II ve III

D)  II ve IV

E)  III ve IV

 

 

17.  Arapça İslam fetihleriyle birlikte yayılmıştır. Müslümanlığı seçen farklı uluslar Arapça’yı da benimsemişler, hatta bazı toplumlar kendi anadillerini unutup Arapça’yı anadil olarak kullanmışlardır.

Buna göre aşağıdaki yargılardan hangisi söylenemez?

A)  Arapça Farsça’nın etkisinde kalmış bir dildir.

B)  Arapça’nın din dili olması yayılmasında etkili olmuştur.

C)  İslamiyet’in kabulü ile ulusal kimlikler de değişime uğramıştır.

D)  Arapça evrensel nitelik kazanmıştır.

E)  İslam kültürünün yayılması ile Arapça’nın yayılması arasında paralellik vardır.

 

 

18.  İslam devletinde Müslümanlardan öşür (ürünün onda biri), Müslüman olmayanlardan haraç (ürünün sekizde biri) vergileri, ayrıca Müslüman olmayan erkeklerden askere gitmedikleri için cizye vergisi alınmıştır.

Buna göre İslam devletinin aşağıdakilerden hangisini amaçladığı söylenemez?

A)  İslamiyet'e katılımı özendirmek

B)  Devlet gelirlerini artırmak

C)  Müslümanlara daha çok önem verdiğini göstermek

D)  Eşitliği sağlamak

E)  Ülke güvenliğinin tehlikeye düşmesini önlemek

 

 

19.  İslam tarihinde;

–    Emeviler döneminde Şam'ın merkez olmasıyla Suriye önem kazanmış, Abbasilerde ise Bağdat başkent yapılmış ve Irak öne çıkmıştır.

–    Abbasiler döneminde Arap etkisi azalmış, İran ve Türklerin etkisi artmıştır.

Bu iki bilginin ortak sonucu olarak aşağıdaki yargılardan hangisi söylenebilir?

A)  İslamiyet en parlak dönemini Emevilerle yaşamıştır.

B)  Abbasiler ve Emeviler farklı özelliklere sahiptir.

C)  Abbasiler döneminde ticaret oldukça gelişmiştir.

D)  Suriye en çok Emevileri, Irak en çok Abbasileri desteklemiştir.

E)  İslam uygarlığında değişik kültürlerin etkisi yoktur.

 

 

20.  İslam tarihinde;

  I.  Hz.Osman döneminde Emevi soyu diğer Araplardan ayrıcalıklı tutularak yönetim kademelerine getirilmiştir.

 II.  Hz. Ali döneminde, Emeviler Hz. Ali'nin halifeliğine karşı çıkmış ve iç savaşlar yaşanmıştır.

III.  Emeviler döneminde halifelik saltanata dönüştürülünce, Şiiler Hz. Ali'nin oğlunu halife ilan etmek istemiş, bu durum Kerbela Olayı'na yol açmıştır.

İslam dünyasındaki bu durum hangi alandaki çatışmaların göstergesidir?

A)  Siyasal

B)  Ekonomik

C)  Kültürel

D)  Askeri

E)  Toplumsal

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.