XV. VE XVI. YÜZYILLARDA OSMANLI KÜLTÜR, SANAT VE MİMARİ ANLAYIŞI
MİMARİ
Osmanlı Mimarisi barındırdığı bir çok kültürden etkilenmiş bir sentezdir. İmparatorluk mimarisi imparatorluğun, Viyana kapılarından Arap Yarımadasına Kırım’dan Kuzey Afrika’ya kadar yayılan topraklarında çeşitli ürünler vermiştir.
DİNİ MİMARİ
ERKEN DÖNEM (1325-1501)
Camiler:
Medreseler:
Mezarlar:
KLASİK DÖNEM (15. ve 18. Yüzyıl)
Camiler:
Medreseler:
Mezarlar:
SİVİL MİMARİ
Saraylar:
Çeşmeler:
Asker-i Mimari:
Mimar Sinan (1490-1588)
İlk eseri Halep’teki Hüsreviye Külliyesi’dir. (1537)
Aşağıdaki resilerdede sırasıyla çıraklık,kalfalık ve ustalık eserlerini görüyoruz. |
GÜZEL SANATLAR
Osmanlı’da İslami geleneğe uymadığı için resim ve heykele rastlanmaz. Osmanlılarda resmin yerine daha çok minyatür tercih edilmiştir. Edebi eserlerde kitap süslemeleri yaygındır.
Osmanlı cami mimarisinde süsleme sanatı olarak hat, çini ve vitray kullanılmıştır.
Minyatür:
Gölge, ışık, perspektif kurallarına uyulmadan yapılan sanattır. Ustalarına nakkaş denir. Nakkaş Osman ve Levni ünlü olanlarıdır. Yapıldığı dönemin sosyal ve siyasi özellikleri hakkında bilgi verir. |
Hat:
Arap harflerini kullanarak şekilli yazı yazma sanatıdır. Ustalarına hattat denir. Hafız Osman ve Şeyh Hamdullah ünlü hattatlardandır.
|
Çini:
Mimari yapıların iç ve dış kısımlarını süslemek amacıyla killi toprağın yüzeyinin süslenmesiyle oluşan sanattır. Kütahya ve İznik önemli çini merkezleridir. |
Vitray:
Cam süsleme sanatıdır. Cami süslemelerinde kullanılmıştır. |
Tezhip:
El yazması kitapların iç ve dış kısımlarını süsleme sanatıdır. |
Dokumacılık:
Bergama, Ladik, Milas, Kayseri, Erzurum, Kırşehir önemli dokuma merkezleridir. |
Ciltcilik:
Kitap ciltlemelerinde deri ve süslemeler yaygındır.
|
Ahşap:
Ağaç oymacılığıdır. |
Taş Süsleme:
Yontma, Oyma, Kabartma yöntemlerinin uygulandığı süsleme biçimidir. |
Seramik:
Kase, İbrik ve tabakların topraktan yapılmasıdır. |