İslam Tarihi Test – Test 1

İslam Tarihi Test – Test 1

Ders: Tarih 9

Ünite: İslam Tarihi ve Uygarlığı Ünitesi

Konu : İslam Tarihi Test (Hz. Muhammed (S.A.V.) Dönemi Testleri) – Test 1

 

1) İslâmiyet öncesi Arabistan'da şehirlerde yaşayan Araplar iktisadi bakımdan zenginler, orta halliler, fakirler, işçiler ve köleler olmak üzere ayrılıyorlardı.

Bu durum;

I. Arap olmayanlara yönelik ayrımcılık yapıldığı

II. Toplumsal eşitsizliğin olduğu

III. Halk arasında dinsel ayrım gözetildiği yargılardan hangilerinin kanıtı sayılabilir?

A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III

      D) I ve II       E) II ve III

 

2) İslamiyet'ten Önce Arabistan'da çoban hayatı yaşayan "Bedevilerin" temel geçim kaynağı olan "gazve," akın, çapul ve yağma ile eş anlamlı idi.

Buna göre Bedeviler için aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?

A) Yaşam tarzına göre geçim kaynakları oluşmuştur

B) İnsan topluluklarının geçim kaynakları kültürel olarak gelişmişliklerinin kanıtıdır.

C) Göçebe topluluklar şeklinde yaşamaları İslamiyet'i kabullenmelerini kolaylaştırmıştır.

D) Kabile gelenekleri siyasal birliğin kurulmasını kolaylaştırmıştır.

E) Bedevilerin yaşam tarzı kabileler arası dayanışmanın oluşumunu kolaylaştırmıştır.

 

3) İslamiyet'ten önce Putperestlerin de dini merkezi olan Kâbe, Mekke'ye Arabistan şehirleri İçinde ayrı bir üstünlük kazandırmış ve bu nedenle Hicaz Bölgesi'nin merkezi olmuştu. Ayrıca; Yemen, Basra Körfezi ve Kızıldeniz'e giden ticaret yollarının kesiştiği kent idi.

Buna göre, aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

A) Kabe Mekke'yi diğer kentlerden daha fazla geliştir miştir.

B) Arabistan yarımadasında dinsel birlik vardır.

C) Kültürler arası etkileşime uygun bir ortam vardır.

D) Mekke kenti Arap kültürel yaşamının canlanmasın da etkilidir.

E) Çok tanrılı dini inanış vardır.

 

4) İslam öncesi Arabistan'ın sosyal durumu arasında aşağıdakilerden hangisi görülmez?
A) Sosyal eşitlik
B) Kölecilik
C) Putperestlik
D) Kadına fazla değer verilmiyordu
E) Edebiyat gelişmiştir Hicret, Hz.

5)  Güney Arabistan kuzeyden daha önce yerleşik hayata geçmiştir. Çünkü burası kuzeyden daha fazla yağış alı yordu ve toprak daha da verimli idi. Ancak Kabe ve diğer merkezler kuzeyde idi.

Bu bilgiden hareketle;

I. Hayvancılık kuzeyde daha yaygındır.

II. Güney Arabistan'da kentleşme daha yaygındır.

III. Güney Arabistan siyasi ve askeri açıdan daha güçlüdür.

yargılarından hangisine ulaşılmaz?

 A) Yalnız 1 B) Yalnız III C) I ve II

       D) I ve III      E) II ve III

 

6)  İslâmiyet'ten önce Arap yarımadasında;

I.  Main, Nebat; Seba, Himyerİ ve Gassani devletleri vardı.

II.  Mekke kenti kabile aristokrasisi tarafından yönetili yordu.

III. Hıristiyanlık, Musevilik ve Putperestlik gibi inançlar vardı.

Bunlardan hangileri İslâmiyet'ten önce Arabistan'da siyasal birliğin olmadığının kanıtıdır?

A) Yalnız I B) Yalnız II   C) Yalnız III

       D) I ve II       E) I, II ve III

 

7) İslamiyetken önce Mekke’yi ziyarete gelen Araplar, kurdukları büyük panayırda alış veriş yaparlar, eğlenceler ve spor karşılaşmaları düzenlerler, sonra da Kâbe’deki putları ziyaret ederlerdi.

Aşağıdakilerden hangisi bu parçadan çıkarılabilecek bir sonuç değildir?

A) Mekke’nin kutsal bir şehir olduğu

B) Arapların ticarete önem verdikleri

C) Arapların çok tanrılı dinlere inandıkları

D) Kutsal yerlerin ziyaret edilmekte olduğu

E) Araplar arasında siyasi birlik bulunduğu.

 

8) Coğrafi koşullar nedeniyle Güney Arabistan'da yerleşik, Kuzey Arabistan'da göçebe hayat vardı. Arap halkı kabileler halinde yaşıyordu. Kabileler kan davaları, otlak ve su ihtiyacı gibi nedenlerden birbirleriyle sürekli olarak savaş halinde idi.

İslam öncesi Arabistan'ın bu durumunun aşağıdaki sonuçlardan hangisini ortaya çıkardığı söylenebilir?

A) Siyasi birliğin sağlanamaması

B) Aile hukukuna önem verilmemesi

C) Ticaretin yeterince gelişmemesi

D) Putperestliğin yaygınlaşmaması

E) Krallık şeklinde örgütlenmenin görülmemesi

 

 

 

9) Hz. Muhammed'e ilk inanan 4 kişi aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Hz. Hatice, Hz. Ömer, Hz. Ayşe, Hz. Ali
B) Hz. Ayşe, Hz. Osman, Hz. Talha, Hz. Ali
C) Hz. Hatice, Hz. Ali, Hz. Ebubekir, Hz. Zeyd
D) Hz. Ebubekir, Hz. Ömer, Hz. Osman, Hz. Ali
E) Hz. Cafer, Hz. Hasan, Hz. Hüseyin, Hz. Ömer

 

10) 624'de yapılmıştır.
– Müslümanların ilk zaferidir
– İlk defa savaş hukuku belirlendi
Yukarıda bazı özellikleri verilen savaş aşağıdakilerden hangisidir?
  A) Bedir   B) Uhud    C) Hudeybiye
   D) Hayber'in fethi  E) Mekke'nin fethi

11) 628'de Müslümanlar Hac için Mekke'ye gitmek istemiş ancak Müşrikler kabul etmemiştir.
– Antlaşmaya göre her iki taraf birbirleriyle 10 yıl savaşmayacak.
– Müslümanların o yıl Mekke'ye girmeyecek, gelecek yıl 3 günlüğüne Mekke'ye girebilecek.
İslam tarihinde gerçekleşen, yukarıda özellikleri verilen olay aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hendek Savaşı
B) Hudeybiye Antlaşması
C) Taif Seferi
D) Tebük Seferi
E) Kadiz Savaşı


12)  Hz. Muhammed bütün kan davalarını sonlandırdı. Medine'deki Örgütlenmenin başkanı, kumandanı ve yargıcı oldu.

Buna göre;

İ. İslâm Devleti'nin temeli atılmıştır.

II. Toplumsal barış sağlanmıştır.

III. Askere almada bir sistem getirilmiştir.

yargılarından hangilerine ulaşılamaz?

 A) Yalnız I    B) Yalnız II C) Yalnız III

          D) I ve II        E) II ve III

 

13) Peygamber Efendimiz 622 yılında Mekke'den Medine'ye kendilerine yapılan zulümler neticesinde Hicret etmişlerdir. Peygamber Efendimizle beraber göç edenlere Medineli yerli Müslümanlara denir.
Yukarıdaki paragraftaki boşluklara sırasıyla aşağıdaki seçeneklerden hangisi doğru olarak konur?
A) Gazur, Seriyye
B) Ensar, Tabiin
C) Muhacir, Sahabi
D) Muhacir, Ensar
E) Seriyye, Tebe-ı Tabiin

14)  Hz. Muhammed'in devlet başkanı olarak kabul edildiği İslâm Devleti'nin temellerinin atıldığı bir olayıdır.

Bu bilgiler Hicret'in;

I. İslâm’ın yayılmasının kolaylaşması

II. İslâm öncesi geleneklerin önemini koruması

III. İslâm Devleti'nin kurumlaşması

sonuçlarından hangilerine ortam hazırladığı söylenebilir?

A) Yalnız I B) Yalnız II  C) Yalnız III

        D) I ve III      E) I,III ve III

 

15)  Hz. Muhammed, aşağıdakilerin hangisinden sonra hem İslam dininin peygamberi hem de İslam devletinin başkanı özelliği kazanmıştır?

A) Hudeybiye Antlaşması'nın imzalanması

B) Veda Haccı'nın gerçekleşmesi

C) Hayber'in fethinden sonra ticaret yollarının kontrol edilmesi

D) Hicretten sonra Medine'nin yönetimini de üstlenmesi

E) Kuran-ı Kerim’in tamamlanması

 

16) Hz. Muhammed hicretten sonra Medine'deki bütün kan davalarını kaldırdı. Medine ve civarını içine alan bir şehir devleti kurdu. Bu devletin başkanı, kumandanı, yargıcı kendisi idi. Yahudiler de bu devletin vatandaşı olup Müslümanların yararlandığı her türlü haktan yararlanacaklar, dini ibadet ve ayinlerini serbestçe yerine getireceklerdi.

Bu bilgilere göre aşağıdaki yargılardan hangisine varılabilir?

A) Putperestlik ortadan kaldırılmıştır.

B) Hoşgörülü bir yönetim anlayışı benimsenmiştir.

C) İslamiyet Arabistan'a yayılmıştır.

D) Mekkelilere karşı üstünlük sağlanmıştır.

E) Müslümanların varlığı Mekkelilerce tanınmıştır.

 

17)  İslamiyet'in ortaya çıktığı dönemlerde;

– Sasaniler, Göktürkler ve Bizanslıların saldırılarıyla zayıfladı.

– Bizanslılar, Avar ve Slav saldırılarıyla uğraştı.

Bu duruma bakılarak;

I. İslamiyet’in yayılması kolaylaşmıştır.

II. Bizans ile Göktürkler aynı dönemde yaşamıştır.

III. Avarlar ile Göktürkler, Bizans'a karşı ortak hareket etmiştir.

IV. Sasaniler, Bizans ve Göktürklerle yakın ilişki kurmuştur.

gibi yargılardan hangilerine ulaşılamaz?

A) Yalnız I    B) Yalnız II   C) Yalnız III

       D) II ve III          E) I ve IV

 

 

18)  Hz. Muhammed Dönemi'nde ortaya çıkan gelişmelerden hangisinin, İslamiyet’in yayılmasına katkıda bulunduğu söylenemez?

A) Mekke'nin fethi

B) Huneyn Savaşı

C) Bedir Savaşı

D) Mute Savaşı

E) Taif seferi

 

19)  Bilgi: Mekkeliler ile imzalanan Hudeybiye Antlaşması'nda "Bu barışı imzalayan tarafların müttefikleri de bu antlaşmaya dahil olacak, isteyen Kureyş ile isteyen de Hz. Muhammed ile ittifak yapabilecektir. Ancak müttefikler birbirlerine silah yardımı yapmayacaktır." maddesi yer almıştır. Durum: Mekkeliler, iki kabile arasındaki mücadelede taraf tutarak müttefikleri olan kabilelere silah ve asker göndermiştir.

Bu durumun İslam devleti açısından ortaya çıkardığı sonuç aşağıdakilerden hangisidir?

A) Antlaşmanın bozulması Mekke'nin fethine ortam hazırlamıştır.

B) Kabe’nin ziyaret edilmesine karar verilmiştir.

C) Mekkelilerle başka bir antlaşma yapılması gündeme getirilmiştir.

D) Müslümanların varlığının resmen tanınması durumu ortadan kalkmıştır.

E) İslamiyet’in bölgede yayılması hızlanmıştır.

 

20) I. Bedir Savaşı

II. Tebük Seferi

III. Mute Savaşı

IV. Hudeybiye Barışı

V. Hayber Kalesi'nin fethi

İslamiyet’in ilk yıllarında Şam ticaret yolunun kontrol altına alınması yukarıdakilerden hangileri ile gerçekleştirilmiştir?

A) II ve III    B) III ve IV  C) II ve V

        D) I ve III            E) I ve V

 

21)  Müslüman olsun olmasın herkesin eşit haklara sahip olacağını, dış baskılara karşı birlikte hareket edileceğini duyurmuştur.
Hz. Muhammed'in bu tutumu aşağıdakilerden hangisinin göstergesi olabilir? 
A)    Fetih politikasına önem verildiğinin
B)    Yeni bir devletin kurulmakta olduğunun
C)    Müslüman olmayanların bu duyuruyu tepkiyle karşıladığının
D)    Askerliğin meslek haline getirildiğine
E)    Din ve devlet işlerinin birbirinden ayrıldığına

 

 

22) İslamiyet'in ilk yıllarında Arapların özgün bir mimarileri yokken, giderek mimaride belirgin bir Arap sanatı ve üslubu doğmuştur.

Bu kültürel gelişmeyi sağlayan başlıca etken aşağıdakilerden hangisidir ?

  1. Çok tanrılı dinler
  2. Eski Arap uygarlığı
  3. Arap-Çin ilişkileri
  4. Fethedilen ülkelerin kültürleri
  5. Hellen uygarlığı

 

23) Aşağıdakilerden hangisi Mekkelilerin, Hicret’ten sonra Medine’de toplanan Müslümanları bir güç olarak kabul ettiklerini gösteren bir kanıt değildir?

A) Kervan ticaretini sürdürmeleri

B) Medinelilere karşı Uhut Savaşı’nı yapmaları

C) Müslümanlara karşı baskılarını artırmaları

D) Müslümanların Kâbe’yi ziyaretini engellemeye çalışmaları

E) Hz. Muhammed’le Hudeybiye Antlaşmasını imzalamaları

 

24) Hicretten sonra Hz. Muhammed Medine halkına, savaşlara kimlerin katılacağına karar verme yetkisinin kendisine ait olduğunu, Müslüman olsun olmasın herkesin eşit haklara sahip olacağını, dış baskılara karşı birlikte hareket edileceğini duyurmuştur.

Bu duyuru aşağıdakilerden hangisine bir kanıt olabilir?

A) Hicretin, yeni bir takvimin başlangıcı kabul edildiğine

B) Yeni bir devletin temellerinin atılmakta olduğuna

C) Ülke savunmasının Müslümanlara bırakıldığına

D) Askerliğin meslek haline getirildiğine

E) Askeri ve siyasi işlerin birbirinden ayrıldığına

 

25) Yeni bir felsefi görüşü veya sanat akımını yaymaya çalışanlar gibi Hz. Muhammed de İslam dinini yayarken başlangıçta büyük tepkiyle karşılaşmıştır.

Bu duruma bakarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?

A) Toplumların alışkanlıklarını değiştirmek zordur.

B) Sosyal gelişmeler kentleşmenin bir sonucudur.

C) Dinde, düşüncede ve yönetimde eski uygulamalar geçerlidir.

D) İnsan hak ve özgürlüklerinin belirli sınırları vardır.

E) Sanat etkinliklerinde dinlerin etkisi vardır.

 

26)  Zımmiler (Gayrimüslimler) devlete cizye vergisi veriyorlar ve bunlara İslâm hukuku uygulanıyordu. Sorun kendi aralarında ise bu kesimlere kendi hukukları uygulanıyordu.

Bu durum,

I. İslam Devleti'nde dinsel hoşgörünün olduğu

II. Gayrimüslimlerle, Müslümanlar arasında çatışmaların yaşandığı

III. Gayrimüslimlerin ayrıcalıklarının yasalarla korunduğu

IV. İslâm Devleti'nde hukuk birliğinin olmadığı

yargılarından hangilerini kanıtlar?

   A) Yalnız IV   B) II ve III    C) I ve IV  

          D) II ve IV          E) I, III ve IV

 

27) Ortaçağda Müslüman bilim adamlarının eski Yunan filozoflarının eserlerinden yaptıkları çeviriler, daha sonra Avrupalıların Ortaçağ anlayışından kurtulmalarında önemli bir etken olmuştur.

Bu bilgiye dayanarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?

A) Avrupalılar İslam kaynaklarından yararlanmışlardır.

B) Çevirilerin yapıldığı dönemde İslam dünyasında Avrupa'dan daha aydın bir düşünce ortamı vardır.

C) Eskiçağ Yunan düşünürleri Ortaçağdaki Avrupa düşünürlerinden farklı bir anlayış içindedirler.

D) Ortaçağda Müslüman-Hıristiyan çatışması sona ermiştir.

E) İslamiyet bilime, pozitif ve akılcı düşünceye karşı değildir.

 

28) Hz. Muhammed döneminde, İslamiyet’i kabul etmiş, puta tapmaktan henüz ayrılmış kişilerin anılarını canlandırmamak için resim ve heykel yasaklanmış; bu yasağa rağmen Emeviler döneminde Kasrül Hayr Sarayı, Abbasiler döneminde ise Balkuvara Sarayı resim, kabartma ve heykellerle süslenmiştir.

Aşağıdakilerden hangisi, İslam Devleti'nin kuruluşundan Abbasiler dönemine kadar geçen zaman içinde sanat anlayışındaki bu değişikliğin nedenlerinden biridir?

A) Sınırların genişlemesi sonucu değişik kültürlerle ilişkiye girilmesi

B) İslam Devleti'nin ekonomik yönden güçlü olması

C) Din ile devlet işlerinin birbirinden ayrılması

D) İslamiyet’te ayrılıkların başlaması

E) Emeviler döneminde halifeliğin saltanat haline gelmesi

 

 

 

 

29) İslamiyet’te dini yaymak için yapılan savaşlar kutsal sayılmış, diğer yandan İslam devletlerinde Müslüman olmayan tebaaya, özel vergiler gibi belli koşullarda,    din serbestliği tanınmıştır.

Bu durum aşağıdakilerden hangisinin bir göstergesi olamaz?

A) Devlet yönetiminde hoşgörü olduğunun

B) Devlet gelirlerinin artırıldığının

C) Çeşitli vergilerin alındığının

D) İslamiyet'in yayılması için çaba harcandığının

E) Müslüman olmayanların yönetime katıldıklarının

 

30) İslamiyet’i kabul eden milletler, kutsal kitaplarını okuyabilmek için Arap dilini ve alfabesini öğrenmeye başlamışlardır.

Aşağıdakilerden hangisi bu durumun sonuçlarından biri değildir?

A) Bazı toplumlarda, İslamlaşmanın Araplaşma şeklinde ortaya çıkması

B) İslamiyet’in İslam ülkeleri arasında farklı algılanması

C) İslamiyetçin kutsal kitabını, özgün biçimini koruması

D) Arap kültürünün, diğer kültürlerden etkilenmesi

E) Arapça sözcüklerin diğer dillerde de kullanılmaya başlanması

 

31) Hz. Muhammet döneminde Bedir Savaşı’nda esir alınan Mekkelilerin bir kısmı Müslümanlara okuma yazma öğretmenleri karşılığında serbest bırakılmıştır.

Bu durum aşağıdakilerden hangisi için bir kanıt olabilir?

 A) Arapça okuma yazma öğrenmenin kolay olduğu

B) Bedir Savaşı’nı Hz. Muhammet’in yönettiği

C) Okuma yazma bilen esir sayısının fazla olduğu

D) Bedir Savaşı’nın Müslümanların ilk başarısı olduğu

E) Okuma yazmaya önem verildiği

 

32) Hz. Muhammed’in ölümü üzerine Arabistan’ın çeşitli bölgelerinde ayaklanmalar çıkmıştır.

Aşağıdakilerden hangisinin bu ayaklanmaların çıkmasında etkili olduğu savunulamaz?

A) İslamiyet'in tam olarak yerleşmemiş olması

B) Kabilecilik anlayışına bağlı olan halkın devlet örgütlenmesinin dışında kalmak istemesi

C) Devlet başkanının değişmesi

D) Halkın, devlete ödemek zorunda olduğu zekât vergisine karşı çıkması

E) Kur’an’ın bütün ayet ve surelerinin bir araya getirilip toplanmamış olması

33) Hz. Muhammed döneminde Bedir Savaşı'nda esir alınan Mekkelilerin bir kısmı Müslümanlara okuma yazma öğretmeleri karşılığında serbest bırakılmıştır.
Bu durum aşağıdakilerden hangisi için bir kanıt olabilir?
A) Arapça okuma yazma öğrenmenin kolay olduğu
B) Bedir Savaşı'nı Hz. Muhammed'in yönettiği
C) Okuma yazma bilen esir sayısının fazla olduğu
D) Bedir Savaşı'nın Müslümanların ilk başarısı olduğu
E) Okuma yazmaya önem verildiği

 

34)  İslamiyet’ten önce Mekke'yi ziyaret eden Araplar, kurdukları büyük panayırda alışveriş yaparlar, eğlenceler ve spor karşılaşmaları düzenlerler, sonra da Kâbe’deki putları ziyaret ederlerdi.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçadan çıkarılabilecek bir sonuç değildir?
A) Mekke'nin kutsal olduğu
B) Arapların ticarete önem verdikleri
C) Arapların çok tanrılı dinlere inandıkları
D) Kutsal yerlerin ziyaret edilmekte olduğu
E) Araplar arasında siyasi birlik bulunduğu 

35) Aşağıdakilerin hangisi Mekkelilerin, Hicret'ten sonra Medine'de toplanan Müslümanları bir güç olarak kabul ettiklerini gösteren bir kanıt değildir?
A) Kervan ticaretini sürdürmeleri  
B) Medinelilere karşı Uhud Savaşı'nı yapmaları
C) Müslümanlara karşı baskılarını artırmaları
D) Müslümanların Kâbe’yi ziyaretlerini engellemeye çalışmaları
E)Hz. Muhammed’le Hudeybiye Antlaşması’nı imzalamaları 
         
36) Hicret'ten sonra Hz. Muhammed Medine halkına, savaşlara kimlerin katılacağına karar verme yetkisinin kendisine ait olduğu, Müslüman olsun olmasın herkesin eşit haklara sahip olacağını, dış baskılara karşı birlikte hareket edileceğini duyurmuştur.
Bu duyuru aşağıdakilerden hangisine kanıt olabilir?
A) Hicretin, yeni bir takvimin başlangıcı kabul edildiğine
B) Yeni bir devletin temellerinin atılmakta olduğuna  
C) Ülke savunmasının Müslümanlara bırakıldığına
D) Askerliğin meslek haline geldiğine
E) Askeri ve siyasi işlerin birbirinden ayrıldığına
    

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.