İslam Tarihi YGS Soruları

İSLAM TARİHİ YGS SORULARI

1. İslamiyet’in ilk yıllarında Arapların özgün bir mimarileri yokken, giderek mimaride belirgin bir Arap sanatı ve üslubu doğmuştur.

Bu kültürel gelişmeyi sağlayan başlıca etken aşağıdakilerden hangisidir ?

A) Çok tanrılı dinler
B) Eski Arap uygarlığı
C) Arap-Çin ilişkileri
D) Fethedilen ülkelerin kültürleri
E) Hellen uygarlığı
( 1986 / ÖSS )

2. İslamiyetken önce Mekke’yi ziyarete gelen Araplar, kurdukları büyük panayırda alış veriş yaparlar, eğlenceler ve spor karşılaşmaları düzenlerler, sonra da Kabe’deki putları ziyaret ederlerdi.

Aşağıdakilerden hangisi bu parçadan çıkarılabilecek bir sonuç değildir ? 

A) Mekke’nin kutsal bir şehir olduğu
B) Arapların ticarete önem verdikleri
C) Arapların çok tanrılı dinlere inandıkları
D) Kutsal yerlerin ziyaret edilmekte olduğu
E) Araplar arasında siyasi birlik bulunduğu.
( 1987 / ÖSS )

3. Aşağıdakilerden hangisi Mekkelilerin, Hicret’ten sonra Medine’de toplanan Müslümanları bir güç olarak kabul ettiklerini gösteren bir kanıt değildir ?

A) Kervan ticaretini sürdürmeleri
B) Medinelilere karşı Uhut Savaşı’nı yapmaları
C) Müslümanlara karşı baskılarını artırmaları
D) Müslümanların Kabe’yi ziyaretini engellemeye çalışmaları
E) Hz. Muhammed’le Hudeybiye Antlaşması-nı imzalamaları
( 1990 / ÖSS )

4. Kudüs’ün aşağıdaki özelliklerinden hangisi, bu kentin hem Museviler hem Hıristiyanlar hem de Müslümanlarca kutsal sayılmasında başlıca etkendir ?

A) Bu dinlere inanan insanların birlikte yaşadığı bir yer olması
B) Bu dinlerce önemli sayılan mabetlerin bulunması
C) Çeşitli uygarlıkların izlerini taşıması
D) Uzun süre ticaret merkezi olması
E) Önemli bir jeopolitik konumda bulunması
( 1991 / ÖSS )

5. Hicretten sonra Hz. Muhammed Medine halkına, savaşlara kimlerin katılacağına karar verme yetkisinin kendisine ait olduğunu, Müslüman olsun olmasın herkesin eşit haklara sahip olacağını, dış baskılara karşı birlikte hareket edileceğini duyurmuştur.

Bu duyuru aşağıdakilerden hangisine bir kanıt olabilir ?

A) Hicretin, yeni bir takvimin başlangıcı kabul edildiğine
B) Yeni bir devletin temellerinin atılmakta olduğuna
C) Ülke savunmasının Müslümanlara bırakıl-dığına
D) Askerliğin meslek haline getirildiğine
E) Askeri ve siyasi işlerin birbirinden ayrıldığına
( 1992 / ÖSS )

6. Yeni bir felsefi görüşü veya sanat akımını yaymaya çalışanlar gibi Hz. Muhammet de İslam dinini yayarken başlangıçta büyük tepkiyle karşılaşmıştır.

Bu duruma bakarak aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir ?

A) Toplumların alışkanlıklarını değiştirmek zordur.
B) Sosyal gelişmeler kentleşmenin bir sonucudur.
C) Dinde, düşüncede ve yönetimde eski uygulamalar geçerlidir.
D) İnsan hak ve özgürlüklerinin belirli sınırları vardır.
E) Sanat etkinliklerinde dinlerin etkisi vardır.
( 1993 / ÖSS )

7. Hz. Ebubekir döneminde,
I. Yalancı peygamberler ortadan kaldırılmış,
II. İç ayaklanmalar bastırılmış,
III. Dinlerinden dönen Arap kabilelerinin yeniden Müslüman olmaları sağlanmıştır.

Hz. Ebubekir dönemindeki bu gelişmelerin tümü birlikte düşünüldüğünde bunlar, aşağıdakilerden hangisinin bir kanıtıdır ?

A) Ayaklanmaların, ekonomik nedenlerle çıktığının
B) Mezhep ayrılıklarına son verildiğinin
C) Dini ve siyasi yönden etkinlik kazanıldığının
D) Halifelik seçiminde kabilelerin etkili olduğunun
E) Arap kabileleri arasında göçebe hayatın yaygınlaştığının
( 1993 / ÖSS )

8. Ortaçağda Müslüman bilim adamlarının eski Yunan filozoflarının eserlerinden yaptıkları çeviriler, daha sonra Avrupalıların Ortaçağ anlayışından kurtulmalarında önemli bir etken olmuştur.

Bu bilgiye dayanarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz ?

A) Avrupalılar İslam kaynaklarından yararlan-mışlardır.
B) Çevirilerin yapıldığı dönemde İslam dünyasında Avrupa’dan daha aydın bir düşünce ortamı vardır.
C) Eskiçağ Yunan düşünürleri Ortaçağdaki Avrupa düşünürlerinden farklı bir anlayış içindedirler.
D) Ortaçağda Müslüman-Hıristiyan çatışması sona ermiştir.
E) İslamiyet bilime, pozitif ve akılcı düşünceye karşı değildir.
( 1994 / ÖSS )

9. Dört Halife döneminde bütün Müslümanlar kardeş kabul edildiği halde, Emeviler döneminde Araplar diğer Müslümanlardan üstün görülmüştür.

Emeviler dönemindeki bu anlayış aşağıda-kilerden hangisine ortam hazırlamıştır ?

A) Hukuk alanında ilk örgütlenmenin başlamasına
B) Arap Yarımadası’nda İslamiyet’in yayılma-sına
C) Kur’ân nüshalarının eyaletlere gönderilme-sine
D) Değişik kültürlerden insanların bir arada yaşamasına
E) Siyasi kargaşaların doğmasına
( 1995 / ÖSS )

10. İslam dünyasının ünlü bilginlerinden İbn-i Sina’nın “Kanun” adlı eseri Batılılar tarafından on beş defa Latince’ye çevrilerek tıp öğretiminde kullanılmıştır.

Bu durum aşağıdaki genellemelerden hangisini doğrulamaz ?

A) İslam dini bilimsel gelişmelere açıktır.
B) Pozitif bilimlerde İslam bilginlerin de hizmetleri vardır.
C) Tıp alanında da İslam bilgini yetişmiştir.
D) Pozitif bilimler İslamiyet’le birlikte doğmuştur.
E) Batı dünyası İslam bilginlerinden yararlanmıştır.
( 1995 / ÖSS )

11. Hz. Muhammed döneminde, İslamiyet’i kabul etmiş, puta tapmaktan henüz ayrılmış kişilerin anılarını canlandırmamak için resim ve heykel yasaklanmış; bu yasağa rağmen Emeviler döneminde Kasrül Hayr Sarayı, Abbasiler döneminde ise Balkuvara Sarayı resim, kabartma ve heykellerle süslenmiştir.

Aşağıdakilerden hangisi, İslam Devleti’nin kuruluşundan Abbasiler dönemine kadar geçen zaman içinde sanat anlayışındaki bu değişikliğin nedenlerinden biridir ?

A) Sınırların genişlemesi sonucu değişik kültürlerle ilişkiye girilmesi
B) İslam Devleti’nin ekonomik yönden güçlü olması
C) Din ile devlet işlerinin birbirinden ayrılması
D) İslamiyet’te ayrılıkların başlaması
E) Emeviler döneminde halifeliğin saltanat haline gelmesi
( 1996 / ÖSS )

12. İslamiyet’i kabul eden Mısır ve Kuzey Afrika’nın Arap olmayan yerli halkı sadece din değiştirmekle kalmayarak zamanla yeni bir kimlik de kazandılar. Türkler ve İranlılar ise din değiştirmelerine karşın kimliklerini korudular.

Türklerin ve İranlıların kimliklerini korumaları aşağıdakilerden hangisinin bir sonucudur ?

A) Arapça’yı din dili olarak kabul etmelerinin
B) İslamiyet’i gruplar halinde kabul etmelerinin
C) Araplarla siyasal ilişkilerinin geç başlamasının
D) Ülkelerinin Arabistan’a daha uzak konumda olmasının
E) Eski ve köklü bir kültüre sahip olmalarının
( 1996 / ÖSS )

13. İslamiyet’te dini yaymak için yapılan savaşlar kutsal sayılmış, diğer yandan İslam devletlerinde Müslüman olmayan tebaaya, özel vergiler gibi belli koşullarda, din serbestliği tanınmıştır.

Bu durum aşağıdakilerden hangisinin bir göstergesi olamaz ?

A) Devlet yönetiminde hoşgörü olduğunun
B) Devlet gelirlerinin artırıldığının
C) Çeşitli vergilerin alındığının
D) İslamiyet’in yayılması için çaba harcan-dığının
E) Müslüman olmayanların yönetime katıldık-larının
( 1997 / ÖSS )

14. Emeviler devrinde, Araplar kendilerini soylu ve diğer uluslardan üstün görmüşlerdir. Bütün valilik ve komutanlıklara, önemli memurluklara Araplar getirilmiştir. İslam kültür ve uygarlığının oluşmasında büyük katkıları olan, Araplar dışındaki Müslüman kişilere, Arapların kız vermesi yasaklanmıştı.

Bu bilgilere dayanarak, aşağıdaki yargı-lardan hangisine ulaşılamaz ?

A) Emeviler devrinde ırkçılık politikası izlenmiştir.
B) İslam uygarlığında çeşitli kültürlerin katkıları vardır.
C) Emeviler devrinde toplumda ayrıcalıklı bir kesim vardır.
D) Emevi yönetimi, halka eşit olanaklar tanımıştır.
E) Emeviler devrinde askeri ve sivil örgütler kurulmuştur.
( 1998 / ÖSS )

15. İslamiyet’i kabul eden milletler, kutsal kitaplarını okuyabilmek için Arap dilini ve alfabesini öğrenmeye başlamışlardır.

Aşağıdakilerden hangisi bu durumun sonuçlarından biri değildir ?

A) Bazı toplumlarda, İslamlaşmanın Araplaşma şeklinde ortaya çıkması
B) İslamiyetin İslam ülkeleri arasında farklı algılanması
C) İslamiyetçin kutsal kitabını, özgün biçimini koruması
D) Arap kültürünün, diğer kültürlerden etkilenmesi
E) Arapça sözcüklerin diğer dillerde de kullanılmaya başlanması
( 1999 / ÖSS – İPTAL )

16. Emeviler Döneminde,
I. ilk Arap parasının basılması
II. Arap olmayan Müslümanlara mevali (köle) adının verilmesi
III. Aileler arasında iktidar mücadelelerinin olması
IV. Ülkeye katılan ulusların kültürlerinden yararlanılması

olgularından hangileri, Arap milliyetçiliğinin göstergesi sayılabilir ?

A) Yalnız I B) Yalnız IV C) I ve II
D) II ve III E) III ve IV
( 1999 / ÖSS )
17. I. Hz. Ebubekir döneminde görevlendirilen bir heyet, Kur’an surelerini toplamıştır.

II. Hz. Osman zamanında Kur’an düzenlemesi yapılmıştır.

III. Düzenlenen Kur’an, çoğaltılarak çeşitli yerlere gönderilmiştir.

Yukarıdakilerden hangileri, Kur’an’ın özgün halinin bozulması, değişik biçimlerinin ortaya çıkması tehlikesini kesin olarak önlemiştir ?

A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) I ve III
( 2000 / ÖSS )

18. Emeviler Döneminde,
I. İslamiyet’te ayrılıklar artmıştır.
II. İslamiyet’te Müslümanlardan alınan öşür ve zekat vergilerinin alınmasına devam edilmiştir.
III. Arap olmayan halk, Arapların diğer milletlerden üstün olmadıklarını ortaya çıkarmak için gruplar kurmuşlardır.
IV. Türkler, Emevilere düşman olan kuruluşlara yardım etmişlerdir.

Yukarıda verilenlerden hangileri, Emevilerin yıkılmasına ortam hazırlamıştır?

A) I ve II B) II ve III C) II ve IV
D) I, II ve IV E) I, III ve IV
( 2001 / ÖSS )

19. İslam Devleti’nin başkenti önce Medine, Ali zamanında ise Küfe idi. Emeviler başkenti Şam’a taşımış, Abbasiler Bağdat’ı kurarak başkent yapmışlardır.

Yalnız bu bilgiye dayanarak, İslam Devleti ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir ?

A) Egemen güç değiştikçe yönetim merkezinin de değiştiği
B) Güçlü bir merkezi otoriteye dayandığı
C) Siyasi yönden, zamanının en güçlü devleti olduğu
D) Kültürel etkileşim sağlanmak istendiği
E) Milliyetçilik duygularının güçlü olduğu
( 2002 / ÖSS )

20. Abbasiler, ülkelerinde yaşayan Türklere idari ve mali görevlerin yanı sıra askeri alanda da önemli görevler vermişlerdir.

Yalnız bu bilgiye dayanarak, 
I. Abbasiler ve Türkler arasında kültür etkileşimi artmıştır.
II. Türkler askerlik görevi ile tanışmıştır.
III. Abbasiler, Arap milliyetçiliği politikası uygulamamıştır

yargılarından hangilerine ulaşılabilir ?

A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve III E) I, II ve III
( 2003 / ÖSS )
21. Hz. Muhammet döneminde Bedir Savaşı’nda esir alınan Mekkelilerin bir kısmı Müslümanlara okuma yazma öğretmenleri karşılığında serbest bırakılmıştır.

Bu durum aşağıdakilerden hangisi için bir kanıt olabilir ?

A) Arapça okuma yazma öğrenmenin kolay olduğu
B) Bedir Savaşı’nı Hz. Muhammet’in yönettiği
C) Okuma yazma bilen esir sayısının fazla olduğu
D) Bedir Savaşı’nın Müslümanların ilk başarısı olduğu
E) Okuma yazmaya önem verildiği

( 2001 / ÖSS )

22. Müslüman Arapların başka kavimler üzerinde üstünlük kurma çabası Emeviler zamanında en üst düzeye ulaşmıştır. Bu duruma tepki olarak Emeviler zamanında başlayan, Abbasiler zamanında güçlenen ve İslam dünyasının çeşitli haklarının kendi kimlik arayışlarını kamçılayan “Şuubiye” adı verilen bir akım doğmuştur.

Aşağıdakilerden hangisinin bu akımın sonuçlarından biri olduğu savunulamaz ?

A) İslam ülkelerinde farklı kültürlerin gelişmesi
B) Halkların kendi tarihine, diline ve sanatına sahip çıkması
C) Müslüman halklar arasında sürtüşmelerin çıkması
D) İslamiyet’in yayılmasının hızlanması
E) Halkların etnik yapılarıyla ilgili araştırmalar yapılması
( 2005 / ÖSS )

23. Emevi hükümdarlarından Abdülmelik zamanına ka*dar, İslam ülkelerinde resmi yazışmalar o. ülkenin diliyle yapılırdı. Abdülmelik bütün İslam ülkelerinde resmi dilin Arapça olmasını istemiştir.

Abdülmelik’in bu tutumunun,
I. Arapça’nın İslam ülkelerine yayılması,
II. Arapça dışındaki dillerin kullanım alanının daralması,
III. Arapların toplumda ayrıcalıklı hale gelmesinin önlenmesi

durumlarından hangilerine ortam hazırladığı savunulabilir?

A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III
( 2006 / 1 )

 

24. Hz. Muhammed’in ölümü üzerine Arabistan’ın çeşitli bölgelerinde ayaklanmalar çıkmıştır.

Aşağıdakilerden hangisinin bu ayaklanmaların çıkmasında etkili olduğu savunulamaz ?

A) İslamiyet’in tam olarak yerleşmemiş olması
B) Kabilecilik anlayışına bağlı olan halkın devlet örgütlenmesinin dışında kalmak istemesi
C) Devlet başkanının değişmesi
D) Halkın, devlete ödemek zorunda olduğu zekât vergisine karşı çıkması
E) Kur’an’ın bütün ayet ve surelerinin bir araya getirilip toplanmamış olması
( 2007 / 1 )

25. Abbasilerde Halife Mutasım’dan sonra devlet yönetiminde Türklerin etkisi giderek artmış, Türk komutanlar istediklerini halife yapmaya, isteme-diklerini indirmeye başlamış ve bu komutanlar bazı eyaletleri de kendi aralarında paylaşmıştır.

Bu durumun aşağıdakilerden hangisini gösterdiği savunulabilir?

A) Siyasal birliğin çözüldüğünü
B) Saltanat sisteminin dikkate alındığını
C) Türklerin Abbasiler Döneminde İslamiyet’i kabul ettiklerini
D) Mutasım Döneminde sınırların çok genişlediğini
E) Abbasilerin kendilerinden önceki devletlerin etkisinde kaldığını
(2009 /1)

26. Sami dillerinden olan Arapça, İslamiyet’ten önce Ara*bistan Yarımadası’yla sınırlıyken İslamiyet’ten sonra önem kazanmış ve İslam dünyasında ortak bir dil du*rumuna gelmiştir.

Aşağıdakilerden hangisinin bu durumun nedenle*rinden biri olduğu savunulamaz?

A) Arapçanın Kur’an dili olması
B) Fetihler yoluyla Arapçanın geniş alanlara yayıl*ması
C) Arapçanın Emeviler Döneminde resmî dil olarak kabul edilmesi
D) islamiyet! kabul edenlerin sayısının artması
E) Emeviler Döneminde Arapların Arap olmayan Müslümanlardan üstün tutulması
(2010 YGS)

27. Halifeler Gelişmeler ve Olaylar

I. Ömer Sınırların genişlemesiyle devlet teşkilatlanmasının hızlanması
II. Osman Kıbrıs’ın fethedilmesi
III. Ebubekir Kur’an-ı Kerim’in çoğal-tılması
IV. Ali İslam dünyasındaki ayrılıkların derinleşmesi
V. Muaviye Halifeliğin saltanata dönüşmesi

Yukarıdaki eşleştirmelerden hangisi yanlıştır?
A) IV B) V C) III D) II. E) I
(2011 / YGS)

28. İslam Devleti’nde Hz. Muhammet’ten sonra devlet başkanı olan kişiye halife sanı verilmiştir. Ancak Dört Halife Dönemi’nin ardından halifenin dinî ve siyasi otoritesi, İslam dünyasının tümünde kabul görmemiştir.

Buna, İslam tarihinde görülen,

I. Emevi halifelerinin güttüğü Arap milliyetçiliği siyasetine karşı tepkilerin ortaya çıkması,
II. Abbasiler, Fatımiler ve Endülüs Emevilerinde olmak üzere aynı anda üç halifenin olması,
III. Dört Halife Dönemi’nde Kur’an-ı Kerim’in kitap hâline getirilmesi ve çoğaltılması
durumlarından hangilerinin kanıt olduğu savunulabilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III
D) I ve II E) II ve III
(2012 / YGS )

 

CEVAP ANAHTARI
1. D
2. E
3. A
4. B
5. B
6. A
7. C
8. D
9. E
10. D
11. A
12. E
13. E
14. D
15. B
16. C
17. D
18. E
19. 
20. D
21. E
22. D
23. D
24. E
25. A
26. E
27. C
28. D

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.