İlk Müslüman Türk Devletleri / Uyarılar
- Malazgirt Zaferi’nden sonra Anadolu’ya yönelik Türk akınlarının artması, Türklerde Anadolu’yu yurt edinme düşüncesinin oluştuğunu gösterir.
- Abbasi halifesinin Selçuklu sultanına “Doğunun ve Batının Hükümdarı” ünvanını vermesi, İslam dünyasının siyasi ve dini liderliklerinin birbirinden ayrıldığını kanıtlar.
- Selçuklu ülkesinde çok sayıda feodal beyliğin ortaya çıkması, Selçuklulardaki “fethedilen yer fethedenin malıdır” anlayışının siyasal yapıyı etkilemesinin bir sonucudur.
- Türklerin İslamiyet’i kolayca benimsemeleri, Türk kültür ve yaşam tarzının İslamiyet’in getirdiği ilkelere yakınlığı temel alınarak açıklanabilir.
- Büyük Selçuklularda Farsça’nın resmi dil olarak kullanılması, Türk dilinin gelişimini yavaşlatmıştır.
- Müslüman Türk devletlerinde büyük medreselere “yönetim özerkliği” tanınması, bilimsel gelişmelere ve özgür düşünceye önem verildiğinin bir göstergesidir.
- İslamiyet’i kabul eden birçok toplum zamanla Araplaşırken, Türklerin, İslamiyet’i benimsemekle birlikte milli kimliklerini de korumaları, Türk kültürünün köklü ve kalıcı olduğu yargısıyla açıklanabilir.
- Türklerin, İslamiyet’in kabulünden sonra da eski yönetim usullerini korumaları, Türklerde var olan egemenlik anlayışının sürekliliğini gösterir.
- Selçuklularda eyaletlerin başına atanan meliklerin yetkilerinin sınırlı tutulması, merkezi devlet yapısını koruma gereksinimi ile açıklanabilir.
- Büyük Selçukluların Abbasi Halifesi’ni dış baskılara karşı korumaları, Türklerin İslam dünyasının koruyucusu sıfatıyla hareket ettiklerinin bir göstergesidir.